Råd / Att köpa orkidéer / · Orkidéförsäljare /
Skriv början av artikeln om ecuageneraInlägg med ecuagenera som nyckelord.
Fick mail från Ecuagenera att dom kommer till Staffanstorp den 25/3 och 26/3. Omfattande plantlistor för förbeställning. Dom har mailadress sales@ecuagenera.net
Nyckelord: Ecuagenera, Försäljning
Vad händer i Staffanstorp?
På länken nedna hittar ni bilagorna från mailet från Ecuagenera, dels plant listor samt lite mer info om pop up försäljningen den 25/3 och 26/3.
Är det någon som är intresserad av att samåka så kör jag från Ulricehamn under den första dagen. Jag kan plocka upp någon eller några på vägen fram och tillbaka. Detta förutsätter att inte Covid-19 ökar dramatiskt och att du är fullt vaccinerad för allas säkerhet.
Hej,
Är det någon som har handlat från Ecuagenera? Har det i så fall funkat bra?
Gustav
Nyckelord: Ecuagenera
Att köpa orkidéer utanför EU kan vara problematiskt pga av de internationella regler som finns (och som i någon mån är tänkta att skydda plantorna i det vilda). Skulle rekommendera att du anmäler ditt intresse hos dom, så att du får deras nyhetsbrev. Då får du info om när deras representant (brukar vara Alex) kommer till utställningarna i Europa. Man förbokar plantor till en viss utställning. Kan man inte själv åka dit och hämta plantorna, kan de oftast skicka dom från utställningen till dig. Pappers-exercisen blir då mycket enklare. Frakt, moms men även andra kostnader kan vara svåra att förstå innan, så var beredd på att det kan bli betydligt dyrare än vad man kanske först tror.
Sedan bör man tänka på att de är specialister på Sydamerikanska arter. Själv skulle jag inte köpa plantor från t.ex. Asien från Ecuagenera.
Besökte deras 3 olika växthus-områden i Ecuador för några år sedan. Deras största anläggning ligger på runt 2,500 meter i Anderna, och det tog en full dag att gå igenom de runt 35 olika växthusen. Sedan har de en mindre anläggning i Amazonas samt en vid Stilla havskusten. De flesta plantor var i super-skick! Klart sevärt!
För 2 år sedan gjorde jag beställning av 5 plantor... alla 5 kom döda. Inte dåliga, utan helt döda. Efter reklamation och hjälp av Röllke, kom de med förslag att komma med nya exemplar vid nästa Europa-besök. Och bättre blev det inte... alla döda den här gången också. Då vände jag mig till PayPal... fick tillbaka pengar inom 2 veckor... men ingen ursäkt eller förklarning...
Ok, tack för informationen. Jag snubbla över sidan när jag letade lite olika arter, de har en del udda arter. Men låter nog bli att beställa där, inte just ju iallafall.
Gustav
Jag köpte en Phragmipedium av Equagenera som ställde ut på orkidéutställning i Helsingfors för ett par år sedan. Den ser bra ut. Har en första stängel nu. Står i Greenmix sedan i höstas. Jag noterar, att den inte har någon namnlapp. Minns inte om den hade det när jag köpte den. Namnlappar har ju en tendens att förkomma
Ok. Det är det som är lite spännande med att tappa bort namnlappar, får se vad det är som blommar ?. Har npgra som jag fått som jag inte vet va det är, ska in i skåpet nu...
Hei,
jeg tenkte å dra til Dresden og vil bestille noe fra Ecuagenera. Men jeg har sendt til de 3 mail og får ingen svar! Noen som har hatt kontakt med de og vet hvor mye de tar for paperwork og transportation hvis man henter plantene selv? De nevner ikke det i mailen de har sendt ut til kundene sine og det står ikke heller i deres ny 2014 pdf prisliste.
Nyckelord: Ecuagenera
Ingen skal bestille fra de? Synes det er nesten umulig å få svar fra de og Peruflora...
Hej från Danmark Olga
Det kostar 2 dollars pr. planta i "handling fee" Du skall betala 4% ekstra av det belopp du köper för, om du betalar med paypal.
Har du skrivit till denna mailadress: sales@ecuagenera.com ? Det tar tid innan dom svarar
takk polly jeg skrev til info@ecuagenera.com for det er det de oppgir som kontakt, men skal prøve på sales også. Tenkte ikke å betalre med paypal, men bank transfer. men usikker når de vil ha betalingen: når jeg bestiller eller når jeg henter. Snakket med floralia og hengduan og de vil ha betalingen på showet som er ok Men 2 USD per plante høres ok ut
Har du salgslistan från Peruflora, deadline är 10. febr. om du inte har den kan du skicka din mailadress till mig i en pm, så skickar jag gärna listan till dig, det gäller naturligvis också andra som vill ha den.
Skall lägga en beställning där, men ångrade mig vid paypay för att jag ville lägga till några plantor. Nu står det att ordern är skickad, så jag bad dem kontakta mig ang. det och nu har jag lagt sn ny order med alla plantor som var med på första och lagt till dem jag ville ha. Men ser när jag skall lägga ordern så står förljande: While no receives confirmation of this order please do not make any payment.
The fee for paper work, Cites and Transport from Ecuador to final destination is 4 dollars per item, and if the order is bigger than 15 items the fee is 3 dollars per plant.
While we do not get referrals from your payments will not cancel your bill.
To check the dates of our upcoming orchid shows please click here.
Är jag dum i huvet eller är det grymt dålig engelska, kan jag betlaa direkt med paypal nu eller ej!?
Snabbt svar önskas :P
Nyckelord: ecuagenera
Som jag ser det skriver dom att du inte skall betala för än att du har fått en orderbekräftelse. Som jag ser det så kan du låta bli att betala den order du vill göra om, och bara skriv till dom att canslera den. Avvakta med att betala den order du vill genomföra tills att den är bekäftat. Hoppas jag inte ljuger för mycket men så tolkar jag det
Jafg har fått bekräftelsen till min mail nu, så jag borde alltså kunna betala nu och ange mitt ordernummer som referens då? Man blir ju lite osäker när det står sådär
Så anser jag att det står, men tar givetvis inget ansvar
Gjorde iaf en betalning nu vi får se hur det går :P
Jag tolkar det lika dant som Oled. Betala för den rätta beställningen nu eftersom du vill att de skickar hem till dig istället för att hämta på Sofiero. Men skicka även ett email till Ecuagenera där du förklarar varför du la två beställningar så att det är tydligt för dem vad du vill att de skall göra.
Japp jag gjorde det, och mailade dem ang. ordern också.
Ramlade över en sida med en massa bilder på Ecuageneras faciliteter och deras orkidéer. Det är en amerikan som tydligen fått tillåtelse att fota hos dem och sen publicera bilderna på Flickr. Väldigt bra ställe att kolla efter bilder om man vill se en av arterna som Ecuagenera säljer. Bilderna på Ecuageneras hemsida är ju inte alltid så bra.
Länk till bilder från kallväxthusen i Gualaceo, Ecuador (massa Pleurothallider, Masdeevallia, Dracula mm, över 1700 bilder)
Länk till bilder från växthusen i Guayaquil, Ecuador (massa bilder på Cattleya, Dendrobium mm.)
Några bilder:
Bänk med Cattleya dowiana
Vägg med minisar
Växthus med Cymbidium
Bänk med Cattleya violacea
Vy över plantor i växthus
Växthus med Cattleya maxima
Nyckelord: Ecuagenera
Helt otroligt sanslöst, tack för att du delar med dig. Dina foto berikar mitt liv ! !
Någon som vet hur lång leveranstid Ecuagenera ( http://www.ecuagenera.com/epages/whitela... ) har?
MVH Maria
Nyckelord: Ecuagenera
Tack ingse! Alla svar uppskattas!
På Ecuageneras hemsida så finns redan en detaljerad kalender för våden 2011. De skall bland annat till Tyskland och England i mars, med sista förbeställning i början av februari.
Jag skrev för drygt ett år sedan ner lite erfarenheter jag fick av att beställa av Ecuagenera från en show i Europa. Kanske inaktuellt nu, men du hittar den tråden här: http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?g...
Såg förresten att Ecuagenera var inbokade i Frankrike 20-22 maj, vilket är samtidigt med Sofiero. Dvs. de verkar inte komma dit. Trist...
Tack Merwic!
Tysklad, USA, Japan och Ungern är samtidigt så det borde inte vara orsaken till att de inte dyker upp i Sofiero.Sedan är London och Tyskland samtidigt. Riktigt trist att de inte verkar dyka upp där, det hade ju varit perfekt!
Ahh, missade att de hade flera bokningar samtidigt, t.o.m. i samma världsdel. Då finns det hopp om ett Ecuagenera på Sofiero!
Ja vi får hoppas!
Enligt den killen som representerade dem på GIOS så skulle de komma till Sofiero i vår .... men den kan ju ändras ..... men man kan ju alltid hoppas!
Goda nyheter! Det låter hoppfullt!
Jag pratade med Alex Portilla (han som var i Göteborg) och han sa samma till mig som till ShrimpDiver. Skulle det inte bli så kommer troligen Röllke att ta med sig beställda plantor från Ecuagenera, så skedde i Göteborg 2008. Skicka ett mail och fråga, det är enklast och säkrast.
Ta väldigt noga reda på hur mycket plantorna kostar. Jag köpte av dem förra året och hämtade plantorna på Sofiero.
Jag beställde på internet och fick en leveransbekräftelse på plantorna med plantpriset enligt prislista plus 5 USD i hanteringsavgift på ordern. När jag försökte få det omräknat till Euro, så blev det helt plötsligt 5 USD/planta istället för 5 USD på hela ordern.
bolebo: Underbart att höra! Jo, det är det helt klart, slängde iväg ett mail i går kväll.
Steppis: Tack för varningen, det kanske stod fel på hemsidan när du beställde, för nu står det att det är per planta.
Bra tips ingse, det är alltid bra att vara väl förberedd.
Jag vet inte vad som stod på hemsidan, men de skickade en leveransbekräftelse med fel belopp. Plantorna var fina och även med 5 USD per planta så var det ganska rimliga priser
Det låter som om du vart nöjd i alla fall Steppis, trots ett par blunders?
Jag skickade ett mail nyss och frågade om de har tänkt delta i Sofiero, och i annat fall om det ändå gick att få leverans av plantor dit då de möjligen ändå var i Frankrike! Vi får se vilket svar jag får!
Jag var helt nöjd med plantorna, men jag tycker inte om när de ändrar priset efter beställning och ordererkännande
Nej det förstår jag Steppis, sådant är oerhört irriterande!
Är det inte avgifter för cities mm som läggs på varje planta?
Det står i "det finstilta" någonstans har jag för mig.
Det är säkert CITES och annat smått och gott, men det är inte det det handlar om utan om att Ecuagenera skickar en orderbekräftelse på ett belopp och sedan kräver ett annat och det tycker jag är dåligt. Precis lika illa som om jag hade köpt en skiva på nätet, fått en orderbekräftelse på ett belopp och sedan helt plötsligt hade krävts på ett betydligt högre belopp.
Om du beställer över nätet från Ecuagenera och ber dom ta med plantorna någonstans, så har du en viss tid på dig att avbeställa plantorna. Om du efter deras orderbekräftelse tror att du ska betala ett visst belopp och sedan när avbeställningstiden har gått ut krävs på ett högre belopp, så tycker i varje fall jag att det är dåligt hanterat.
Men som jag sade plantorna var fina och jag är nöjd med dem, jag bara påpekar att man ska kolla deras orderbekräftelser m.m. noggrannt
Fick idag svar att det kostar för frakt till Spanien och frågan om det inte var billigare och bättre att hämta plantorna i Madrid.
Oj, det var lite skillnad från när jag köpte plantor. Fick betala för frakt från Frankrike till Sverige, och då var det ändå 10 plantor (varav många skrymmande Cattleyor). De kanske har bra koll på vad frakt kostar i de olika länder de besöker och anpassar efter det? Spanien kanske är dyrt...
Är det samma pris från Ecuador till Sverige som det är till Spanien tycker jag inte alls att är dyrt, inte om det kostar dollar från Frankrike till Sverige. Jag förstår dock inte varför jag fick prisuppgift för Spanien när jag skrev Sverige (Sweden). För mig blir det ju vansinigt dyrt att ta mig till Madrid och hämta plantorna....
Aha, du tänker alltså beställa direkt från Ecuador, eller fattar jag fel? Tänk dig för isf. eftersom det då faller på dig att fixa importtillstånd osv. Sånt slipper man (Ecuagenera tar in dem i EU) om man låter Ecuagenera skicka från en show i Europa.
Tack för varningen Merwic! Ska kolla upp detta. Trodde Ecuagenera fixade detta, att det var bland annat de papperna de tog betalt för att fixa.
Man lär sig något nytt varje dag. Tack Merwic! Nu vet jag. Krångligt eftersom de måste skicka exporttillståndet för att man skall få importtifllstånd och sedan måste de ha importtillståndet så de kan skicka varorna.... Japp. Segt. Jag ger mig, de får skicka varorna från EU..... Svar på min fråga om de kommer till Sofiero fick jag dessvärre inte. Har nu skrivit till dom 5 gånger.
ingse, det skulle det bli för mig med. Och eftersom det verkar vara lite knaggligt med både det ena och det andra när man beställer därifrån så verkar det inte vara värt det.
Tack snälla alla för svar och tips! Ovärderligt!! Mycket uppskattat!
MVH Maria
Fick svar idag att de kommer lägga upp Sofiero på sin lista över shower om dom får en inbjudan.
Nyckelord: flaskbarn, Projekt Flaskbarn, Ecuagenera
Jättekul att få till egna små plantor...grattis !
Lycka till med dem!
Lykke til, den lille på bilde ser jo riktig fin ut.
Tackar så mycket! Jodå, så länge man har tålamod är flaskbarn kul... konstigt bara... jag har bara tålamod när det gäller orkidéer...
Jag har läst på Ecuagenera's websida att de kommer till Sofiero i år
Är det inte fantastisk, va?
Nyckelord: Ecuagenera
I Pingsthelgen ...2010
Halleluja! Om det stämmer är det riktigt roligt.
ja "i år" var det dålig beskrivning (2010) men SNART låter bättre - tiden går fort
Det var inga dåliga nyheter du levererar Kamila. Verkligen roligt
Vart är det?
2010 blir et bra orkideår
Sofiero slott er i Helsingborg
Wow!! Cooool!!
Halleluja!!! Tack Kamila, det var ingen dålig nyhet!
Få se nu.. hur långt jag måste åka för att komma fram och tillbaka till Sofiero.. nja så där 300 mil bara, inte såå farligt.. Suck !
Lyckliga ni som inte bor uppe vid polcirkeln !
...men steffe, en tågresa med en övernattning är väl inte så dumt . Mini(orkidé)semester mitt i maj förtjänar väl man
Kamila; jag måste erkänna att det ligger något väsentligt i vad du säger !
Hmmm.. måste fundera på saken... .
Steffe.....Du kan beställa från dom sedan skickar dom från Sofiero till dig! De plantor de har med är oftast inte så fina att titta på! Hoppas på att Peruflora kommer, för de har mycket bättre kvalité på plantorna!!!
Sedan kommer Ecuagenera till Göteborg enligt Pepe & Eli på Ecuag. Nå kan du ju dra av 30 + 30 mil Steffe!
Steffe: Du kan ju ta upp beställningar här uppöver så får du ihop till resan kanske
Mmmmm funderar på att köpa ett par Cattleyor............
mvh
Mikael
Hmm om man skulle planera in en liten semestertripp......
Fick ett mail från Ecuagenera idag. Tydligen är det så att de vill komma till Gothenburg International Orchid Show 2010 men de har inte fått någon inbjudan.
Även Peruflora skulle vilja vara med men har ej fått någon injudan!?.
Skulle de ansvariga för showen kunna skicka dom en inbjudan för det hade varit trevligt att få hit dom. Det är ju ändå de största "affischnamnen"
Pontus
Är inte den utställningen för liten för så många "långväga" försäljare. En av dem kanske räcker? De måste ju gå med vinst också. Finns det någon lista någonstanns på vilka odlare som kommer dit?
Kul at NT orchids ska komma till Gbg tycker jag. Blir säkert några bulbisar extra i samlingen då.
Eftersom jag inte vet om vi kan få lokalen än så kan jag heller inte skicka ut inbjudningar så man ska nog vara försiktig med att fråga runt när man inte själv är med och planerar, eftersom det då kan bli dålig kritik mot Sverige som arrangerande land eller vad tror du Pontus?
Jo det stämmer Thomas!
Kvällen är lite sen och jag kanske inte skulle lägga mig i. Men jag förstår inte vad denna utställning går ut på? Jag har jobbat med orkidéer i ca 20 år och vill inget hellre än att orkidéer blir vanliga i varje hem. Konkurrensen är för oss säljare ibland mindre bra. Men jag själv önskar att inbjudningrna blir många så att ett så brett sortiment som möjligt blir representerat.. Vi på Orchidéhuset är ej ännu inbjudna! Det kanske kan uppfattas som provokativt i detta inlägg, men jag förstår inte!!! Varför inte göra en stor internationell utställning som möjligt? Varför kontaktar man inte oss som har varit med så länge?! Orkidéhälsningar, Peter
ÅH lokalen är inte klar. Jag hörde att loppisen där uppe på Kviberg är i gungning.
Men Thomas, Var det inte inbjudningar jag fick av dig att dela ut i Dresden? Eller det kanske bara var info?
I varje fall ville NT komma ifall det blir något så han kunde passa på att ta en tur i sthlms skärgård.
Lika
Nej, det var bara förhandsinfo om att det kommer att bli en utställning.
Peter Göttfert
Som sagt är det inte klart med lokalen så efter det kan jag skicka ut inbjudningar.
Visst är det svårt att sitta på händerna tills allt är bokat, men det är ju jätteroligt att så många av oss redan är intresserade och engagerade i showen!
Så snart all logistik är klar kring utställningen kommer vi i kommittén att göra vårt yttersta för att göra det till en så bra internationell show som möjligt - och även jobba stenhårt på att locka ännu fler folk än sist så att det lönar sig för alla de odlare som kommer. Jag jobbar med det grafiska och marknadsföringen i år och jag välkomnar absolut idéer och förslag till hur vi kan nå ut med vårt budskap till intresserade besökare. Skicka ett PM till mig i så fall.
Hej,
Jag kommer att beställa orkidéer från Ecuagenera (Ecuador) inom kort, senast 13 september. Det är plantor som de tar med sig till en show i Frankrike 30/10-2/11, och sen skickar när de fört in plantorna i EU (dvs. CITES + Fytosanitet). Om det är någon som vill hänga på så kan ni höra av er till mig med en e-mail adress så skickar jag en aktuell plantlista. Jag ser dock helst att ni bor i Stockholm så plantorna slipper skickas en gång till. När de anländer har de redan varit nerpackade ett bra tag. Något undantag kan jag eventuellt göra om ni har något speciellt som ni bara måste ha tag på.
Ecuageneras hemsida: LÄNK
Frakt delar vi på (delas per planta), och den verkar ligga på totalt 40 dollar (dvs. 290 kr), men kan öka lite om ordern ökar i omfång.
Vad jag förstått så betalar man ganska omgående, dvs. man måste ligga ute med pengar från den 13/9 tills plantorna anländer i början av november.
Sist - eftersom plantorna skickas barrotade (tror jag), och är nerpackade en tid så är det bäst att undvika att beställa plantor med tunna rötter som lätt torkar ut. Jag kommer att beställa Cattleyor som brukar klara detta ganska bra.
Nyckelord: Ecuagenera
Jag och några andra gjorde en liten sambeställning från Ecuagenera (Ecuador) i slutet av 2009 (se gamla meddelandet ovan). Plantorna kom i månadsskiftet okt/nov och har nu haft tid att etablera sig. Eftersom Ecuagenera ofta är i Europa och nu även kanske kommer till Sofiero i maj så tänkte jag skriva lite kort om mina erfarenheter från att ha handlat av dem.
Kontakt inför köp: Jag skötte all korrespondens via mail och det fungerade utmärkt. De svarade oftast inom 1-2 dagar.
Kostnader: De verkar ta runt 15 USD i betalning för frakten till Sverige från någon show i Europa. Kanske ökar om man beställer riktigt många plantor. Priserna man betalar för plantorna är listpriset (kolla hemsida eller lista) plus en extra avgift för CITES, Phytosanitet mm. Denna kostnad är per planta och beror på hur stor beställningen är. Kostnaden är:
0-100 USD totalt = kostnad 6.00 USD extra per planta
101-250 USD: 5.00
251-500 USD: 4.00
501-800 USD: 3.50
801-1000 USD: 3.00
Betalning: Jag betalade via PayPal vilket är mycket smidigt. Vet inte om de accepterar andra sätt, men antagligen borde det gå att faxa över kreditkortsnummer till dem. Nackdelen med PayPal är att de verkar ha en del interna påslag på valutakursen som är lite dyrare än t.ex. VISA. På det så tar PayPal ut en 2% avgift på beloppet på den person tar emot beloppet. Hos Ecuagenera så slussas den avgiften vidare till dig genom att de själva lägger på en 2% PayPal-avgift på ditt pris.
Leverans och förpackning: Kom som postpaket (skickades från en show i Frankrike) till mitt vanliga uthämtningsställe och plantorna var föredömligt förpackat (se bild). Rötterna var omsorgsfullt inlindade i strimlat tidningspapper och hela plantan var i ett plastnät. Småplantor var i en egen burk, där de satt fast och därför inte kunde fara omkring.
Plantorna: Det som köptes var mest Cattleya, men också Catasetums, och några miniatyrorkidéer (bl.a. Ornithocephalus). Cattleyorna bestod av fina delningar om minst fyra bulber, oftast fler. Jag beställde bland annat Cattleya schroderae, och där hade de slängt med en stor delning om 6 bulber, men även en massa fler bulber i delar (3 + 2 + 1 bulb). Totalt 12 bulber, varför vet jag inte. Mina egna plantor (bl.a. 4 cattleyor) har klarat sig bra, trots barrotad transport. Jag har tappat något blad per planta (gulnat), men i övrigt så verkar de må bra. C. schroderae blommar t.o.m. nu, även om det bara vart en tanig blomma. Kul att få bekräftat att man fått det man beställt! Cattleya rex har kommit med ett nytt bryt och verkar vara på G. Jag har hört med de andra som var med på beställningen och deras plantor är också ok.
Negativa saker: Ecuagenera tar betalt i förskott, vilket kanske är ok men då krävs de att de levererar vad man beställt. Utan att de sa något så kom inte alla plantor med i leveransen. Bl.a. två Phragmipedium som de inte kunde leverera. Sen missade de att lägga i en Sigmatostalix som jag själv beställt. Då satt jag helt plötsligt med pengar tillgodo. De ville att jag skulle ta plantorna vid ett senare tillfälle, men problemet för mig var att nästa möjlighet att få plantor var efter vintern, kanske en 5-6 månader senare. Jag ville då ha en återbetalning vilket jag fick be om kanske 4-5 gånger innan de tillslut efter drygt 3 veckor fick tummen ur. Betalningen kom via PayPal, vilket tyvärr gör att man förlorar lite via valutaomvandlingar och kanske via valutaförändringar.
Överlag så kan jag rekommendera Ecuagenera, iaf. när det gäller de släkten som jag räknade upp ovan. Har ni några frågor så besvarar jag dem gärna.
Wow Mathias - vilken fantastisk sammanfattning på alla frågor och svar som man kan tänka sig vid en sån beställning. Stort tack - det tog säker tid att skriva ner allt
Jag är en av de som deltog i Merwics beställning, jag köpte två Cattleya plantor och båda lever och håller på med att rota sig i nuläget. Vid ett tidigare tillfälle, i oktober 2008 köpte jag två plantor från Ecuagenera (beställde i förväg och betalade via Paypal) när de var representerade i Kviberg. Även dessa plantor lever och är vid god hälsa. En av dessa plantor, C. warszewiczii var sanderiana blommade någon månad efter att jag hämtat den på Kviberg. Under det gångna dryga året har den tillväxt OK och producerat massor med nya rötter.
Jag har en god erfarenhet av plantor från Ecuagenera. Tilläggas bör att Cattleya är robusta och tjockbladiga plantor som tål relativt omild behandling/transport.
mvh
Mikael
Suverän information, tack för det. Det är ju ett underbart tillfälle för mig att beställa från Ecuagenera när dom nu kommer till Sofiero som ligger knappt 10 minuters promenad från där jag bor. Primärt blir det Encyclia-arter som är svåra att hitta här i Europa som jag kommer att beställa men naturligtvis även en del Cattleyor.
Nu har jag precis packat upp alla mina nyförvärv från orkide showen i Götebog. Jag är mycket nöjd med all, förutom denna...
Min Dracula cordobae flaska från Equagenera kom med en stor mögel fläck!! Nu måste jag flaska ur de pyttiga små liven och se om de klarar sig... de andra två flaskorna jag köpte från dem var fin-fina, men detta var ju lite trist.
Några bra råd? Det är väl ingen ide att vänta.... när det väl har börjat mögla är det väl kört?? Det är väl bäst att skynda sig och ta ut dem med en gång?
Tyvärr var det ingen från Ecuagenera på mässan, det var visa strul eller något så man kan ju inte prata med dem heller...
Nyckelord: Projekt Flaskbarn, Gothenburg International Orchidshow 2008, Dracula cordobae, Ecuagenera
Nu har jag plockat ur dem... Det skulle vara minst 15 st i varje flaska och jag fick 20! De är verkligen små, men alla ser jätte fina ut i alla fall. Så in i mossa, ovanpå en bädd av steriliserade leca kulor, och vatten så att det blir fuktigt och fint inne i mini-drivhuset i 90% fuktighet och 22-24 grader... Hoppas att de klarar sig!
Är det inte fusk att lägga till nya flaskbarn i efterhand? Låter inge bra med mögel i flaskan, men jag blev glatt överaskad när den sista överlevande Dendrobium cyanocentrum från min första dåliga flaska har vuxit ifrån ett till två blad!
Så mögel o annat otyg betyder iaf inte säker död för flaskbarn.
Nejmen Jonas, visst är det inte fusk med fler flaskbarn! Jag tycker att vi skall lägga in nyckelordet för alla flaskbarn projekt, det vore väl kul!
Jag var orolig för möglet, men i och med att jag flaskade ur dem så tror jag det blir ok, Jag offrade bara den plantan som satt mitt i möglet, resten ser bra ut (om än små). De ligger i kuvös nu tillsammans med mina 4 phal. pulchra jag plockade upp från Roellke i helgen. De var också mycket små, men burken verkade inte sluta helt tätt och agar lösningen såg lite suspekt ut så ut fick de komma. Ser bra ut hittills. Det tar väl bara lite längre tid för dem att växa till sig antar jag.
Vad kul att den lille enslingen du hade verkar ta sig. Mina D. cyanocentrum har alla satt ett eller två nya blad och rötterna ser fin-fina ut. Jag organiserade om i min barnkammare i helgen och bonusen med att försiktigt plantera om dem vara tt jag kunde inspektera rötter och alla ser jätte fina ut! Roligt att det verkar gå bra.
Som Tommy redan rapporterat är orkidéfesten i Dresden slut. Jag har skrivit ned MINA intryck och laggt upp ca 50 bilder länktext
Nytt för året var PeruFlora (Manolo Arias) från Peru och Ecuagenera (Pepe) från Equador. Det fanns kmycket Pleuro till billiga priser ca 10?.
Bäst var en amatör en dam Regine Hildebrandt med bara små miniatyrer. Hur läckert som helst. En av de handlarna som det pratas om angående import Orchid Palace var där. Fina plantor, men inte billigt. Om någon undrar vad OD på Dresdensidan betyder är det lika mycket Överdos som Orkidéshow Dresden.
Peter
Nyckelord: PeruFlora, Dresden, Ecuagenera, mässa
Många fina bilder att se på.
Härliga bilder Peter.
/Tommy
Dina bilder är alltid så oerhört vackra. Regine Hildebrandts små utsökta skönheter var helt underbara! Jag besökte den montern ca 10 ggr/dag under tre dagar...
Om någon inte riktigt fattad det ska man klicka på en bild, för att se dem lite större. Hildebrandt orkidéer finns med: Två dendrobier, pleuro, Lepanthes mm. Vad jag menade var att det var menigslöst att ta en helbild av hela montern. Den som jag namnad Porroglossum uxorum är jag osäker på. Jag ser jag har en mörk bild med en porro som liknar uxorum mera, men en porro är det i alla fall.
Peter
Fina bilder! Skulle ha varit kul att varit där! Skulle nog vilja påstå att Masd. hybrid 5-6 är M. schmidt-mummii, Masd. titan är nog snarare en regina, Masd hy jpg en Mas. asterotricha och Masd. hybrid 2 en Masd. eurynogasther.
Jag håller med, skulle så gärna velat åka. Men kanske nästa år. Tack för bilderna Peter
Kan inte någon skriva ihop en motion om att sverige ska försöka få EOC hit?
L
GRRR jaha, nu har min önskelista passerat uttrycket "patetiskt orealstiskt lång"
Tack för kommentarerna. EOC har ansökts av Helsingborg (Sofiero) 2012. Vad gäller id av Masdevalliorna så har jag endast tagit de namn ägarna satt ut i montrarna. Era åsikter håller jag minst lika högt som ägarnas. Å andra sidan är det viktigaste för mig hur blommorna ser ut, men jag håller med om att det blir bättre ordning om de har "rätt" namn. Sådant finns inte. Jag hade med min Coelogyne pulverula. Tyska utställare påpekade mycket riktigt att det inte var en pulverula utan en dayana. Jag hade då kollat i Combers monografi, Kews officiella lista och IOSPE. Alla menar rätta namnet är pulverula, men det blev bara skit av det. PS Jag vägrade ändra namnet till Dayana och det gillade inte tyskarna.
Peter
Tack för kommentarerna. EOC har ansökts av Helsingborg (Sofiero) 2012. Vad gäller id av Masdevalliorna så har jag endast tagit de namn ägarna satt ut i montrarna. Era åsikter håller jag minst lika högt som ägarnas. Å andra sidan är det viktigaste för mig hur blommorna ser ut, men jag håller med om att det blir bättre ordning om de har "rätt" namn. Sådant finns inte. Jag hade med min Coelogyne pulverula. Tyska utställare påpekade mycket riktigt att det inte var en pulverula utan en dayana. Jag hade då kollat i Combers monografi, Kews officiella lista och IOSPE. Alla menar rätta namnet är pulverula, men det blev bara skit av det. PS Jag vägrade ändra namnet till Dayana och det gillade inte tyskarna.
Peter
Nu har jag kikat på deras plantlista, problemet är ju så klart att de befinner sig i Ecuador och därför behöver CITES och en hur massa andra papper som helst. Men de verkar ha en lite finurlig funktion så att man kan välja "pick up at show". Men är det någon här som beställt från dem på det här viset? Kommer de till Sofiero?
Ni som också är nyfikna kan gå in här
Nyckelord: Ecuagenera
Jag har köpt många plantor av dem - flera köpte jag i London på EOC, jag vet att de kommer på alla stora mässor i Europa, men tyvärr inte på Sofiero. Någon har även ordnat samimport från dem. Jag vet att KJ orchid i Danmark importerat från dem.
Kolla med Jan Larsen på KJ Orchid
Ok, KJ orchids lät lite krångligt så om de inte kommer till Sofiero får det vara.
Men det står att dom kommer till Sofiero-07
Monika
psst ... När är Sofiero -07? Vet jag har sett ett datum nånstans.
Jag tittade på Tommys sida men hittade inget om det men det kommer ett datum för det,har för mig att det var i juli i år.
Monika
Om ni menar Sofiero Trophy så är det 25-27 maj - brukar alltid vara under pingsthelgen.
Jag har hittat en polsk orkidéfirma som tar in från Eucagenera. Då borde man väl slippa CITES. Sidan är på polska, men det går ju att översätta. Det är väldigt långt kvar till Sofiero..
Det går alldeles utmärkt att beställa från dem inför någon av deras Europaresor. Då skickar de plantorna inom Europa per post därifrån. Så gör även andra amerikanska firmor, t e x Orquideas del Valle, som brukar företa minst två resor till Europa per år.
Store Mörv! Halva min önskelista finns på Ecuagenera, till hyggliga priser. Tur att det är lite jobbigt att beställa därifrån....
Polska orkidéfirmor där beställning kan göras över internet fungerar alldeles utmärkt. Den sida som Du hittat, Nikordia, har beställning ur Eucageneras katalog öppen fram till 10 februari med leverans av plantorna i april.
Man kan beställa via polacker också om man är villig att betala deras prispåslag. Jag tror inte deras verksamhet är ideell. Jag personligen skulle föredra direktbeställning från Equagenera. Men då måste man ta hänsyn till deras sista beställningsdatum.
Nu bara en sista fråga; Om man nu skulle välja att hämta plantorna från ett event, undkommer man då alla CITES-papper etc? Eller behöver man ens behöver CITES överhuvudtaget eftersom de har tillstånd av dem?
Och den där polska firmans prispålägg var ju fyrdubbling, nej usch.
Och en liten grej till att påpeka; jag har tidigare stavat fel i namnet och det heter ju såklart Ecuagenera och inte Eucagenera. Hehehe.
Åha, jag kikade inte så noga på de polska priserna Men är det som Gtoon frågar? Någon som vet? Carina, du som beställt tidigare?
Gtgoon: När de tar med plantorna måste de ha CITES-papper för att föra in dem. Men då de tar CITES-papper för alla siuna plantor på en gång behöver du troligen inte betala något, eller möjligen en liten del av ett CITES-intyg.
Edit Björn han först
Hej på er
Carina är ju i Thailand så hon kanske inte kan svara. Jag har gjort lite förfrågningar om just detta som Jimmy frågar om fast annat land annan leverantör. Där funkade det som följer.
CITES behövdes samt det här friskhetsintyget, firman måste ju ta plantorna till Europa.... Men eftersom firman skickar mängder med orchideer kan man samordna inspektionerna, men framförallt fraktkostnaderna sjunker ju drastiskt när de ändå skickar en stor mängd material till ett event. Kom dock ihåg att kostnaden för CITES och friskhetsintygen regleras lokalt i varje land. Stora prisskillnader från land till land verkar kunna förekomma.
Jag tror dock man slipper importtillståndet till Sverige eftersom man officiellt köper orchideen i ett EU land.
BRASKLAPP: Jag är inte helt säker på allt men rätta mig gärna om jag har fel.
Magnus
Öhm, nu kom jag på att jag har glömt att fråga. Ni som beställt, är det bra plantor man får därifrån? Allting är hutlöst billigt!
Uj, hade inte koll på att Carina var på en varmare ställe. Men Gtgoon, hojta till om du tänker beställa därifrån. Jag är på.
När en firma tar med plantor till en utställning inom ett EU-område står den också för samtliga kostnader i samband med detta.
Du, precis som alla andra utställningsbesökare, betalar bara priset på plantorna du köper. Väljer du att få plantorna hemskickade per post då ska du betala porto. Inget annat!
Nu är jag förvirrad, jag kan alltså beställa från ecuagenera och få leveransen hem och inte betala för något annat är frakt och plantor????
Svetlana, Om man ber dom ta med "ovanliga" arter som dom inte har i sitt "utställningssortiment" kommer ju det tillkomma en kostnad för CITES och friskhetsintyg (phyto-någonting) för dessa arter. Denna extrakostnad får skälvklart köparen stå för eller....? Fraktkostnaden till europa kommer dock att bli försumbar eftersom de säkerligen skickar en eller två kontainar till europa. Där spelar några plantor hit eller dit ingen roll.
/Magnus
De brukar ta med allt som de har i sitt sortiment, väljer man ur det och beställer i god tid så står de själva för alla kostnader. Det spelar ingen roll vad man beställer från deras katalog. När jag beställde från de för första gången för några år sedan med leverans till utställningen så betalade jag förutom plantpriset även 25% påslag på hela beloppet plus något litet belopp för packing cost. Men då var deras priser betydligt lägre än nu.
I fjor , när jag beställde till Padova, var det var det bara plantpris, plus kanske någon struntsumma för något, som inte ens är värt att nämnas. Dessutom får man en räkning förrän man betalar, tycker man inte om den kan man alltid ångra sig.
Precis likadant fungerar det hos de flesta syd-amerikaner som reser regelbundet till Europa.
Tack Svetlana
Alltid bra med förstahandsuppgifter. Jag tolkade ditt inlägg som "hur det borde" fungera och inte förstahandserfarenheter. ledsen för det.
En annan sak, du skriver "De brukar ta med allt som de har i sitt sortiment" menar du att de verkligen tar med alla, ca 900 arter, dom har i sitt sortiment till europa? Eller ser de till att ta med extra av det folk har beställt?
/Magnus
De brukar huvudsakligen ta med färdigpaketerade beställda plantor. Och såklart plantor för deras utställningsmonter. Det är bara liten del av deras sortiment som de brukar ha till försäljning för övriga besökare.
Ok, tack för upplysningen /M
Hade tänkt buda lite på några av dagens och gårdagens auktioner. Men med tanke på att östsvenska orkidésälskapet har en sambeställning från Eucagenera, så håller jag mej nog till den i stället. Känns som det hamnar mer i min prisklass.
Brassia longissima 10$ Warmväxande
Schomburgkia crispa 12$ Intermediärt
Eriopsis biloba 12 W
Odontoglossum gloriosum 12 C s1=1år till blom
pescatorea dayana 15 W
Erycina pusilla 8 W
Summa 448.5
Frakt 3$*6.5sek*6st
Gran totál 565 Svenska pesetas för fem blomstora + en straxt blomstor art.
Då är priset räknat på en dollarkurs om 6,5Sek.
I dag låg dollarn på 6,01Sek och lär ju kunna falla ännu mera?
Hoppas verkligen att den Auktionen inte spårar ur
Eje
Ska man räkna med dagens dollarkurs också, så blir det ju extra prisvärt
Härlig kommers mellan oss medlemmar. Några av alla varor:
Var söndag och onsdag är det auktion, om vi medlemmar vill. Alla kan lägga upp objekt. Läs mer.
Auktionsklockan var 23:30:21 när sidan laddades.
Det finns just nu inga aktuella auktioner.
Beställ orkidéer tillsammans med andra OrkidéPrat-medlemmar.
Det finns inga aktuella sambeställningar just nu.
Alla medlemmar kan lägga till evenemang i kalendern. Läs mer.
Det finns just nu inga evenemang inskrivna för de närmaste dagarna.
Alla aktuella & framtida evenemang
Prata orkidéer med OrkidéPrats medlemmar, i 'verkligheten'.
Vi pratar inte bara. Här är exempel på saker vi gör tillsammans:
Projekt Paphiorangis. A.k.a. "The Fantastic Paphiorangis Project Of 2009". Vi odlar Aerangis och Paphiopedilum och derar med oss av våra erfaranheter.
Projekt Ulla. Cypripedium-odling i grupp.
Projekt Flaskbarn. Från små, små fröplantor till blommande orkidéer.
Projekt Cattleya. Vi odlar Cattleyor tillsammans, men var för sig. Vem får första blomningen?
Svenska Orkidésällskapet (SOS) verkar för att främja orkidéintresset i Sverige samt för att skydda alla orkidéer.
Bli medlem och få tidningen ORKIDÉER 6 gånger per år. Kontakta Malin som är medlemsansvarig:
Solstråle här på OrkidéPrat,
skicka e-post,
besök orkidesallskapet.se
Cattleya-kurs
Mikael Gustafsson bjuder in oss alla att ta del av hans stora kunskap om släktet Cattleya och dess odling.
Hela kursen i PDF för nedladdning / utskrift (2MB)
Moment 1: Välkomna till Cattleya-kursen
Moment 4: labiata, jenmanii, lueddemanniana
Moment 6: percivaliana, schroederae
Moment 8: warneri, warszewiczii var Sanderiana, bowringiana, skinneri
Du får använda vissa texter och bilder på OrkidéPrat fritt.
Ansvarig utgivare: Björn Johansson, www.neovita.com/orkideer
Info om neovita, policy kring sekretess och cookies, kontaktmöjligheter