Utropspris: 0 kr. Frakt: Ingår.
Sön 13/4 -08 21:30 var auktionen slut.
Ljuvlig Cattleya lite ovanligare monterad
Vill ha snabb upptorkning efter vattning.
vinter vila med temperatur sänkning samt torrt dock ej så att bulberna skrumpnar.
Inte svår odlad
90:- + 50 i frakt
Stopptid 21.35 Söndag den 13/4 men om nytt bud kommer 21.35 blir det 2 minuters tillägg.
Nyckelord: Cattleya warneri
Villkor: OrkidéPrats generella köpvillkor. Betalningsalternativ: .
Doftar den?
ja det gor den
90 bjudet
110rrån Ivan
115
120
125
135
Grattis igen Monica till ett klipp kan bara onska dej lycka till med en underbar Cattleya
Jippi! Jag är så glad att jag vann en som doftar. Bubbel-gum enligt någon...Kolla dina brev
Meen.. Hur blir detta.Skulle det inte läggas till 2 min för varje nytt bud. Om du har ett bud på 135:- 21.37 Hur kan du då 21.37 lyckönska den budgivaren. Jag fattar ingenting.
bara 2 min tillagg inte mera
Sa Monica du ar vinnaren
Puh, skönt!
Märkligt! Antingen har man väl en definitiv sluttid eller så lägger man till 2 min. för barje nytt bud!
Anette - är det inte lite upp till säljaren? Dichea har inte angett förlängning för varje nytt bud utan bara en förlängning, som jag tolkar det.
Nåja Felixan! Jag är ju ingen förespråkare för tillägg över huvudtaget men ska man ha tillägg borde ju samma regler gälla.
Ja Annette fran borjan hade jag tankt att gora som du sager men ville prova denna losning ocksa
Ok! Men ju fler sådana här "lösningar" vi har desto mer förvirrande blir det ju!
För närvarande har säljaren, enligt Björn, (4/4 -08 under kommentarer till Auktionsriktlinjerna, ) rätt att skriva i sin annons vad som gäller, precis som Dichea valde att göra. I Aktionsriktlinjerna står det också att "Omdet inte står något i annonsen är det Auktionsriktlinjerna som gäller."
Det stod ingenting om tillägg av två minuter för varje nytt bud, utan "Stopptid 21.35 Söndag den 13/4 men om nytt bud kommer 21.35 blir det 2 minuters tillägg". Det var min tolkning och det var också vad Dichtea avsåg med sin annons.
M v h, Monica
Vet ni vad är roligast i det hela ...
...enligt riktlinjerna om stoptid är 21.35 så sista budet måste komma 21.34min59sek men det kom inget sånt så finns det inte heller förlängning till detta. Så plantan är egentligen inte sålt överhuvudtaget
Men om Monicen och Dichea är överens om köpet är genomfört så är det upp till de
Grattis Monicen!!!!!
Tack, ska du ha! Jag är väldigt glad för den...
Hur som helst så är det himla underhållande med era auktioner och särskilt när man bara tittar på .Ska bli intressant och se om reglerna blir rättt någon gång...verkar invecklade.
Det verkar ofta bli trassel med dessa tillägg. Den ende som klarar det är upphovsmannen Lasse.
Mitt förslag är att man antingen har en definitiv sluttid (vilket jag förespråkat hela tiden och det har hittills inte varit någon tvekan om vem som vunnit mina auktioner) eller så kör man Lasses modell. Min önskan är då att Lasse har en liten "två-minuters-kurs" för dom som vill använda tillägg.
Annette
Som det är nu så ska man vara bara ljummet intresserad av varan som säljs , för man vet aldrig om man får den även om man har sista budet , för det görs upp efteråt med säljaren i en ny diskussion.
Annettes förslag är absolut att föredra , sen om man har ett långsamt Internet eller gammal dator det vet man ju om själv i allafall och känner om det är någon idé att vara med i budgivningen.
Bim
Vet inte om jag skall skylla på stickningen men denna missade jag fullständigt !Skulle gärna fått flytta in i mitt skåp annars .Ifall Du ångrar Dig Monica ?
Hej Ewert
1. Jag lag till bara 2 min sa 21.38 var tiden ute jag lag till bara 2 min for att se hur det skulle funka men jag maste saga att det blev en diskution.
men diskutioner ar bra det kan alltid komma nagot gott ut av det
Som du ser Stopptid 21.35 Söndag den 13/4 men om nytt bud kommer 21.35 blir det 2 minuters tillägg. jag tyckte det var klart men tydligen inte
ocksa var det ett prov for att se hur det skulle funka.
Detta är nu ingen "kurs" utan bara mina tankar om detta med tillägg.
Ska nämna först att jag självklart håller med t ex Annette Jones om att en definitiv stopptid är enklast. Men jag tycker att enkelheten har en baksida.
I en vanlig klassisk auktion har alla möjlighet att lägga sina bud i lugn och ro innan auktionen tar slut, genom utroparens "första ... andra ... och ...... tredje". Vilket jag tycker är själv idén med att ha en auktion. Tradera m fl internetauktionssajter har löst detta genom att man lägger ett maxbud, sedan är själva budgivningen automatiserad och man behöver aldrig betala mer än några kr (ett budsteg) över föregående högstabud, oavsett hur högt maxbud man angivit.
Här på OP finns inte den möjligheten. Och att då ha en fast sluttid tycker jag förfelar auktionens grundtanke och det blir lika mycket tävling och taktik som auktion. Dessutom gynnas den som har snabba fingrar och snabb uppkoppling. Och den som verkligen vill ha en planta och drämmer till med ett högt bud i god tid kan antingen få betala alldeles för mycket - eller bli överbjuden med 1 kr några sekunder före slutet av nån med snabb uppkoppling.
Jag brukar t ex skriva såhär:
"Sluttid: Sön 20/4 22.00 - men 2 minuter återstår alltid efter nytt högstabud."
Vilket då innebär:
Läggs sista högstabud 21:57 eller tidigare så fortsätter auktionen t o m 21:59 (är alltså slut 22:00:00).
Läggs sista högstabud 21:58 så fortsätter auktionen t o m 22:00 (är alltså slut 22:01:00).
Läggs sista högstabud 21:59 så fortsätter auktionen t o m 22:01 (är alltså slut 22:02:00).
Osv.
Jag tycker inte detta är krångligt, men förslag till förenklingar är ju alltid välkomna
Min datorklocka visade 21.39 sa jag trodde jag var pa den sakra sidan och 21.35 + 2 = 21.37
bara ett prov med 2 min
Lasse. Tycker som du att din metod för tillägg inte är krånglig. Kruxet är ju bara att man måste uttrycka sig
klart, vilket ju inte skett vid flera tillfällen. Jag vill fortfarande ha en definitiv stopptid på mina auktioner men tycker att
det ska finnas valmöjlighet, men då med bara ett alternativ nämligen ditt eftersom det har fungerat.
Ewert: Varför ska man skriva slutbud? Det blir ju mer förvirrande.
Annette
Dichea har rätt i det hon säger om datorklockan, det kan skilja lite på
tiden eftersom datorer uppdaterar tiden olika ofta. Så även datorns
klocka kan visa fel på någon minut/minuter ibland.
Jag föredrar en definitiv stopptid, det är mindre krångligt, vill man
verkligen ha plantan så får man väl lägga budet så högt som man
vill gå pengamässigt 1 minut före t.ex. Annette Jones definitiva stopptid.
Då blir det ingen diskussion om minuterna verkligen var på rätt sida om
alla olika sluttider/minutförlängning av budtiden.
Ewert: För mig är slutbudet det sista bud som läggs i auktionen men det kanske är fel???
Letherneck: Tack för stödet!!
Det är helt rätt Annette...det är bara förvirrande i habegärets hetta med olika regler....
Ja i mina auktioner står det sluttid eftersom det är det det är: Slut betyder slut.
I de fall där tillägstid tillämpas borde det nog stå "preliminär sluttid" Men nu orkar jag inte tjôta mer om detta.
Annette
Tack Britt-Marie!!
Jag tycker ändå att detta med klockslag är praxis i samhället och borde inte behöva preciseras. Svt:s Aktuellt t ex som börjar 21:00 börjar ju 21:00:00 och inte 21:01:00. Ett tåg som ska avgå 14:30 rullar ju iväg 14:30:00 och inte 14:31:00 om det är punktligt. Man kan inte kliva på 14:30:30 för då har tåget redan gått.
letherneck: Men är det inte lite synd om den som bjuder t ex 250:- för en planta 1 minut före en definitiv sluttid om det hade räckt med t ex 150:-? Vitsen med en auktion tycker jag är att förmålet ifråga får exakt det pris den är värd i den marknad som auktionsdeltagarna just då utgör - varken mer eller mindre.
Hahaha Lasse! Ja det är ju lämpligt att vara på tåget före utsatt avgång! Jag fattar inte heller varför man ska krångla till det med fler ord som kan misstolkas och skapa förvirring. Självklart är det så att om sluttiden är 22.00 ska budet vara inne före 22.00 alltså 21.59. Det tror jag nog dom flesta kan räkna ut!
Annette
Instämmer med dig Anette
Tack Monica! Din baby är på gång! Beräknad nedkomst: tisd. Håll utkik efter "postis"
Lasse, om jag vill ha en planta så har det ingen betydelse om jag ger 250:-
även om jag kunde fått den för 150:-, de som säljer plantor här på OP har
förmodligen skött den efter alla konstens regler, inga ruttna rötter eller
ohyra, alltså minimalt med besvär när plantan kommer hem, för mig är den
då värd de extra pengarna i mina ögon. Så jag ger ju hellre säljarna här på OP
mina pengar, än åker 14 mil tur/retur till Åsby eller Blomsterlandet och köper plantor
som jag ändå får besvär med att avlusa, och byta kompost på.
Monika/Frida10:
Nej, jag ångrar mig inte. Har en ödslig fläck på väggen under bra ljus där denna monterade varelse kommer att passa perfekt. Min man säger: "Nämen, har du gått och skaffat dig en TILL barkbit?"
Hälsningar Monica
Jag har fått uppfattningen att det fungerar bättre med förlängningarna när det är två minuter mot för tidigare en. Tycker ni detsamma?
Om jag förstått diskussionerna här så kan säljaren alltså välja tre alternativ vid auktionerna:
1.Fast stopptid - se auktionsriktlinjer
2. Förlängd stopptid - enligt Lassses beskrivning ovan
3. Säljarens egen variant - denna bör då i förväg vara tydligt definierad in i minsta detalj för att undvika missförstånd under eller efter auktionen.
Har jag förstått rätt ?
(här hör jag en sån där automatsvarsröst som säger "tryck stjärna, om inte, tryck fyrkant och försök igen...")
Monica Ok ,jag förstår Dig men tänkte att man kan ju alltid chansa (obs skojar bara)
Monika
Hej allihop
Har funderat över detta och varför det ofta blir så svårbegripligt.
Personligen skulle jag nog föredra, om auktionerna hade en fast starttid.
Exempel: Auktionsstart 21.00 och först då startar budgivningen. Budgivningen är slut, först när inga nya bud lagts inom en bestämd tidsram, ex. 2 minuter.
De skulle likna vanliga auktioner och alla skulle ha en större chans att få bjuda, till sitt maxbelopp.
Kan inte bli fel och ingen behöver känna sig lurad.
Ewert - Nu kanske jag är alldeles fel ute, men jag kommer ändå med en gissning på vad Maria/Dichea avsåg med sin formulering:
OM sluttiden är 21.35, då ska sista budet vara inne 21.34 - har man då en slö dator, så kanske klockan hinner gå över till 21.35 och då ges chansen på 2 extra minuter. 21.37 skulle då vara den absoluta sluttiden.
Annars tycker jag som ni andra att det antingen ska vara en sluttid á la bl a Annette Jones, eller 2 minuters förlängning á la Lasses modell.
Det är ju upp till varje säljare,
Nu om jag förstår rätt:
...om det är precis så, som Mia och Ewert säger att Dichea ger 2min tillägg om det dyker upp nåt bud 21.35 och sen det är endast en omgång 2min - sluttiden står då fast 21.37 då. Men varför gör man så och krånglar till det? Det är ju samma sak om man säger sluttid 21.35 men bjud gärna f.o.m 21.33 - för de slöa datorer! Det blir ju samma sak. Fattar inte varför "Lasses 2min tillägg" efter varenda nya bud måste man personlig omvandla till nån konstig regel, som fyller till slut ingen funktion överhuvudtaget.
Säg till om jag har förstått fel regel i denna auktion.
PS. Jag tror att tillsammans med färdiga auktions-mallar att välja i, ska finnas endast två mall-möjligheter att avsluta auktion -
-fast sluttid
-Lasses modell på 2min ( ingen annan)
-om nån kommer förstås på nåt tredje, men den måste först gå genom Björn, och sen ska den sättas till bland andra två mallar - så man vet att den gäller och är dessutom förklarad av Björn (hur den fungerar)
test
ok jag ser nu att min datorklocka ar nara 2 min fore alltsa 13. 09 samt nagra sekunder atgardas nu.
Som jag sa forut detta var en test och kommer inte att upprepas det ar sakert.
De 2 min var for dom med sloa eller daliga linjer en test.
Jag tycker det ar bra med en debatt men den kanske haller pa att spara ur kanns mera som en rattegang.
Jag grattade Monica i tron att klockan var mera an den visade i op men kan inte saga att det var en fajt i slut secunden vilket har hant i andra auktioner.
Jag håller helt med dig Dichea. Det var därför jag försökte avsluta tråden men vissa ville fortsätta och tjôta. Jag tror inte att det egentligen handlade om din auktion så mycket utan om att det har saknats klara riktlinjer. Jag har nu gjort ett förslag till nya riktlinjer så får vi se om ni andra tycker detta blir bra. Jag ber om ursäkt om du känner dig påhoppad. Det var aldrig min avsikt.
Annette
Ge dig nu Ewert!
För att svara på frågor och skriva kommentarer, Logga In eller Bli Medlem Nu.
Annat av En person som inte är medlem längre: Frågor · Dagbok · Bilder · Önskningar · Butik
Härlig kommers mellan oss medlemmar. Några av alla varor:
Var söndag och onsdag är det auktion, om vi medlemmar vill. Alla kan lägga upp objekt. Läs mer.
Auktionsklockan var 10:27:24 när sidan laddades.
Det finns just nu inga aktuella auktioner.
Beställ orkidéer tillsammans med andra OrkidéPrat-medlemmar.
Det finns inga aktuella sambeställningar just nu.
Alla medlemmar kan lägga till evenemang i kalendern. Läs mer.
Det finns just nu inga evenemang inskrivna för de närmaste dagarna.
Alla aktuella & framtida evenemang
Prata orkidéer med OrkidéPrats medlemmar, i 'verkligheten'.
Vi pratar inte bara. Här är exempel på saker vi gör tillsammans:
Projekt Paphiorangis. A.k.a. "The Fantastic Paphiorangis Project Of 2009". Vi odlar Aerangis och Paphiopedilum och derar med oss av våra erfaranheter.
Projekt Ulla. Cypripedium-odling i grupp.
Projekt Flaskbarn. Från små, små fröplantor till blommande orkidéer.
Projekt Cattleya. Vi odlar Cattleyor tillsammans, men var för sig. Vem får första blomningen?
Svenska Orkidésällskapet (SOS) verkar för att främja orkidéintresset i Sverige samt för att skydda alla orkidéer.
Bli medlem och få tidningen ORKIDÉER 6 gånger per år. Kontakta Malin som är medlemsansvarig:
Solstråle här på OrkidéPrat,
skicka e-post,
besök orkidesallskapet.se
Cattleya-kurs
Mikael Gustafsson bjuder in oss alla att ta del av hans stora kunskap om släktet Cattleya och dess odling.
Hela kursen i PDF för nedladdning / utskrift (2MB)
Moment 1: Välkomna till Cattleya-kursen
Moment 4: labiata, jenmanii, lueddemanniana
Moment 6: percivaliana, schroederae
Moment 8: warneri, warszewiczii var Sanderiana, bowringiana, skinneri
Du får använda vissa texter och bilder på OrkidéPrat fritt.
Ansvarig utgivare: Björn Johansson, www.neovita.com/orkideer
Info om neovita, policy kring sekretess och cookies, kontaktmöjligheter